Топ новостей

3. Похід по Криму - 22 маршрут
  4. Маршрути: гори - море

Долина Сотера

Початок маршруту - на 16-му кілометрі траси Алушта - Судак. Сюди ходить автобус від Алуштинської автостанції (на дачі).

Навпроти зупинки будиночок лісника, а поруч, біля струмка (нижче траси), колодязь. Пройшовши по трасі кілька десятків метрів, за мостом звернемо наліво, грунтова дорога через 10 хвилин виведе на велику аудиторію. На майбутнє - майже весь маршрут пролягає вздовж струмка. Час в дорозі дається "чисте". (Без зупинок) від траси. На майданчику дорога круто звертає праворуч вгору. На середині повороту вправо, в бік гір видно стежинка. Йдемо по ній і виходимо до дачних ділянок. Йдемо між ними весь час прямо, поки не зайдемо в частина підпірної стінки. Перестрибнувши через неї, або обійшовши справа, побачимо попереду ущелині, на правому схилі якого видно "Кам'яні гриби" Час у дорозі -18мін.

Геологічна довідка за матеріалами Книги Рекордів Криму. Автори В. Лебединський і В. Єна: Броніющіе "капелюхи" грибів утворені міцними плитами сірувато-бурого конгломерату верхньоюрського віку. Вони виконують роль "даху", що оберігає від розмиву ніжку - підстава "гриба". Ніжки ж "грибів" складені більш пухкими червонуватими відкладеннями, що представляють землисту масу, перемішану з кам'яними включеннями і міцно зцементовану вапняним туфом. Такий пристрій кам'яних фігур навіть при невеликій товщині ніжки "гриба" (до 1 ... 1,5 м в поперечнику) дозволяє їм міцно триматися на схилі багато десятків і навіть сотні років. Кремезні і товсті "гриби" продовжують зростати. (За рахунок того, що сама балка заглиблюється). Мало того, над поверхнею схилу пробивається нове покоління цих дивовижних створінь природи. Тому можна сподіватися, що кам'яні "гриби" тут не зникнуть. Феноменальні унікуми взяті під охорону: долина Сотера з 1960 р оголошена державним пам'ятником природи, а з 1980 р знайшла статус заповідного урочища.

Переходимо струмок, стежка веде повз "грибів" - вгору, перетинає хребет. Тут спускаємося поперек схилу, забираючи лівіше, до вже знайомого струмка. (На різних картах він позначений як р. Сотера або Алака {Cотерес, по грецьки - рятівник}). Вийшовши до струмка, звернемо направо і продовжуємо шлях вгору по лівому березі струмка.

Незабаром перейдемо на правий берег і вийдемо на галявину, За нею стежка по хирляві лісі знову виведе до струмка, перейде знову на лівий схил, В цьому місці, прямо внизу, є невеликий (приблизно 3 м - ред.), Але красивий водоспад, що не видатний зверху, Щоб не сповзати по скелях, можна повернутися назад приблизно 50 м і спуститися по схилу до нього. До цього місця ми йшли 30 хвилин. Продовжуючи шлях незабаром побачимо зліва, невеликий тур і стежинку вліво, через струмок. Не треба туди ходити! Після довгих метань по балках ця стежка виведе на що знаходиться приблизно в двох км паралельний хребет. Ми теж вийдемо не його, але пізніше і з меншою витратою сил.

Водоспад Гейзер Стежка все також веде по лівому березі струмка (він зліва). По дорозі зустрічаються ще кілька невеликих водоспадів. Перед самим маленьким переходимо на правий берег і починаємо підйом, по схилу. Струмок пропадає внизу, Ця ділянка дуже нагадує стежку в ур. Хапхал, на підході до водоспаду Джур-Джур. І ось на 45 хвилині стежка виводить до водоспаду "Гейзер". Висота приблизно 9-10 метрів. Нижче теж водоспад, трохи менше. (Якщо вірити карті, [пішохідні стежки по Гірському Криму. 1: 50000. Союзкарта 2000р.], А вірити їй можна не завжди, то водоспад "Гейзер" був описаний вище. Ред.) Стежка переходить на лівий схил. Тут під водоспадом, зручна для стоянки галявина. Йдемо далі. (Варто періодично поглядати на захід. Там на хребті можна буде побачити примітну скелю схожу на скульптуру людини в повний рост.-ред.) Через деякий час переходимо струмок, і йдемо по правому борту. Починається підйом, трапляються два скельних уступу, які не становлять праці для руху. Приблизно через 10 хв стежка роздвоюється. Взагалі-то нам на ліво, однак варто витратити кілька хвилин і спуститися вниз до струмка. Трохи вище за течією, два чудових кам'яних уступу, по яких ковзає струмок.

Повертаємося на стежку і йдемо на захід уздовж підніжжя скель Джурла. Через 10 хв від розвилки - хребет з прекрасним видом на гори. Знову пірнаємо в ліс, проходимо через яр і виходимо ще на одну галявину, знову яр і ось ми на хребті йде від ур. Джурла до траси. Від розвилки біля струмка пройшло приблизно 30 хв. (Для любителів старовини: Якщо піти по хребту, який закінчується горою Малбанин-Хини (Малаба) в сторону моря, то можна побачити кам'яні ящики таврів. Детальніше про це могильнику можна почитати в книзі А.М. Лєскова "Гірський Крим в I тисячолітті до нової ери ". А якщо піти по продовженню" траверсної стежки "(вона починає крутий спуск до річки Едифлер в десяти метрах нижче по хребту), то приблизно через півтори години неспішної ходьби можна вийти в село Лучисте ред.), по хребту (тут є тур) по стежці йдемо вгору (при підйомі зверніть увагу: якщо зліва, на скельній ступені, пересекаюшей русло струмка Едифлер є вода, варто відвідати водоспад Космос-ред.) і через 40-50 хвилин виходимо на нижні галявини ур. Джурла. (Тут є джерело Арабська-2 - ред.) Звідси - по нижній стежці в Лучисте, або на верх, на плато Південної Демержи або уздовж струмка на сідловину між Південною та Північною Демержи, а потім вниз, на трасу, або до Пахкал-Кая і до Соснівки.

Якщо йти в зворотному напрямку: На південному сході від водоспаду Джурла перебуває величезна галявина. З північного сходу її обмежує струмок Джурла на південний схід скельні обриви, з південного заходу - яр. За галявині йде "нижня стежка" в Лучисте. Над лівому схилом яру в приблизно 100-150 метрах від гирла зручне місце для стоянки з вогнищем. З невеликого куща стирчить імпровізований флагшток з труби і кольорового поліетиленового пакета. Стежка починається правіше цієї стоянки і йде не по руслу яру, як показано на згаданій вище карті, а по лівому схилу трохи нижче скельних обривів, описаної вище галявини, і далі по хребту. Після того, як крутизна стежки зменшилася, будьте уважні - під кутом її перетинає інша стежка нам вліво - назад. Якщо Ви пропустили поворот і зліва видно яр, який буквою "Г" впадає в русло р.Сатери шукайте невеликий тур зліва від стежки. Це початок "МЕТА" стежки.

PS Час вказане в описі може відрізнятися від ваших вимірів - автор пересувається досить спритно. Рекомендується вивести поправочний коефіцієнт.

В.С. Алексєєнко

Фото долини Сотера і красивих місць Криму

Назад в розділ

Легендарна Тридцятка, маршрут

Через гори до моря з легким рюкзаком. Маршрут 30 проходить через знаменитий Фішт - це один з найграндіозніших і значущих пам'яток природи Росії, найближчі до Москви високі гори. Туристи нічого проходять всі ландшафтні та кліматичні зони країни від передгір'їв до субтропіків, ночівлі в притулках.

Похід по Криму - 22 маршрут

З Бахчисарая в Ялту - такої щільності туристичних об'єктів, як в Бахчисарайському районі, немає ніде в світі! Вас чекають гори і море, рідкісні ландшафти і печерні міста, озера і водоспади, таємниці природи і загадки історії, відкриття і дух пригод ... Гірський туризм тут зовсім не складний, але будь-яка стежка дивує.

Маршрути: гори - море

Адигеї, Крим. Вас чекають гори, водоспади, різнотрав'я альпійських лугів, цілюще гірське повітря, абсолютна тиша, снежники в середині літа, дзюрчання гірських струмків і річок, приголомшливі ландшафти, пісні біля вогнищ, дух романтики і пригод, вітер свободи! А в кінці маршруту ласкаві хвилі Чорного моря.